Tudnivalók a tanulástechnikáról, tanulási szokásokról (Pallag Ilona)

Tudnivalók a tanulástechnikáról, tanulási szokásokról (Pallag Ilona)

A tréning tematikájáról

Tudnivalók a tanulástechnikáról, tanulási szokásokról:

A tréning törzs anyagát Oroszlány Péter: Könyv a tanulásról, 10-16 éves diákok részére, és Oroszlány Péter: A tanulás tanítása, tanári kézikönyv alkotja. A könyveket a közös feldolgozás módszerével ismerik meg az érdeklődők, az egyes témakörökből referátumok formájában készülnek fel, párosával a tanári kézikönyv alapján és a diákok könyvéből.

Cél: kedvcsinálás és a könyvek, illetve a módszer megismertetése

Részletes tematika

Első tréning

I. Mire való az iskola? Saját motivációs állapotunk felmérése, az iskola, szakmaválasztás szempontjai
Ráhangoló feladat: kooperatív technikával kiscsoportokban (4 fős) összegyűjteni az iskolaválasztás indokait, szempontjait
A tanulás belső föltételei
Alapgondolat: A hatékony tanulás nélkülözhetetlen kellékei az önismeret, önbizalom, kíváncsiság, érdeklődés, tudásvágy, célok, akarat. Milyen lehetőségeink vannak az alaposabb önismertre?
Eszközök: önismeretet vizsgáló kérdőívek kitöltése, majd közös megbeszélése.
A motivációs mechanizmusokról ismeretek átadása, spontán beszélgetés keretében. Önjellemzések, miben vagyok kitartó, mi érdekel, mi az ami igazán motivál?
A Super-féle motivációs kérdőív felvétele és kiértékelése
A figyelem
Alapgondolat: Fegyelmezetten, kitartóan dolgozni nem mindig könnyű, de ez is csak nevelés, önnevelés és megszokás kérdése. A fegyelem nem velünk született tulajdonság, hanem nevelés eredménye. Ennek a nevelésnek az eszköze, pedig a szoktatás, a jó szokások kialakítása.
Önvizsgálat: figyelemvizsgáló játékos feladat megbeszélése
Koncentrációs gyakorlatok
A tanulást segítő módszerek: tónusfokozás, relaxáció, koncentráció, elmélkedés gyakorlatok megtanulás

Második tréning

A kifejező olvasás (hangos olvasási formák)
Alapgondolat: Hogyan lehet úgy felolvasni, hogy szinte élőbeszédnek hasson, egy előre megirt szöveg elmondása?
Önvizsgálat: olvasási szokásaim
Olvasás és beszéd minőségének összefüggései
Blattoló olvasás: sajátos olvasási technikát igényel

Dinamikus olvasás I. (néma olvasás)
Alapgondolat: „Soha nem olvasni, fitymálva, mellékesen, mint akit egy isteni lakomára hívtak, s csak a villa hegyével turkál az ételekben. …Életre-halálra olvasni, mert ez a legnagyobb, az emberi ajándék. Gondold meg, hogy csak az ember olvas.”
Önvizsgálat: olvasási szokásaim: -fizikai állapot
-figyelem állapot
- az olvasmány megközelítése
- az olvasás sebessége

Dinamikus olvasás II. (néma olvasás szellemi tényezőinek fejlesztése)
Alapgondolat: A szöveg értelmének felfogása elsősorban a szellemi aktivitás fokozásával érhető el. Fontos feltétel a fokozott koncentráció.
Önvizsgálat: olvasási feladatlap elkészítése, megbeszélése

Harmadik tréning - Az emlékezet fejlesztése

A megismerés alapja a megértés. Amit megértettünk, azt sokkal könnyebben jegyezzük meg, amellett tovább is megmarad emlékezetünkben.
Önvizsgálat: Memória próba, mondatismétlési játék
Ismeretek az emlékezetről:   - emlékezet és akarat
- megértés és emlékezet
- emlékezeti típusok
Az olvasottak rögzítése és felidézése
Az ismétlések jelentősége
A bevésés szellemi segítői: -kiemelés, kulcsszavak, jegyzet, vázlat,
Az eredményes rögzítés föltételei, a lényeg megragadása
Összefoglaló értékelés- vélemények az egyes témakörökről Kerekasztal beszélgetés a résztvevőkkel, az értékelési szempontok megfogalmazása.

Lényegkiemelő szövegértési gyakorlat

Így keresd meg a lényeget!
A megtanulandó leckét az elhagyható részletektől megszabadítani, majd az így kihámozott, és megértett lényeget meg is jegyezni - ez a diákok napról napra, tantárgyról tantárgyra ismétlődő feladata.

Most arról lesz szó, hogyan lehet gyorsan és biztosan eljutni a lényegig.

A lényeg megtalálását akadályozhatja, ha:
- már korábban elvesztettük a fonalat,
- nem értjük a szövegben előforduló fogalmakat, idegen szavakat,
- nincs gyakorlatunk a lényeg kiemelésében.

Az első két akadály leküzdésében a felzárkóztatás, korrepetálás illetve a tananyagban előforduló szakszavak szótárszerű kigyűjtése és megtanulása segít. Ha azért nem találjuk a lényeget, mert nincs gyakorlatunk az efféle szellemi munkában, kezdjük olyan szöveggel, ami érdekes, és nincs nagyon távol a hétköznapi nyelvhasználattól! Vegyünk például egy újsághírt:

"Megbénult az M3-as autósztráda forgalma a Budapest felé vezető oldalon, miután tegnap hajnalban nyolc jármű futott egymásba a hajnali ködben Gödöllő magasságában. Egy Ford mikrobusz szabálytalan előzése hirtelen fékezésre kényszerítette a mögötte haladó Opel Vectrat. A két jármű összeütközött, majd még további négy személygépkocsi és két kisteherautó szaladt egymásba. A karambolsorozatban négy személy súlyos, öt személy könnyű sérülést szenvedett, őket a mentők a hatvani városi kórházba és a kispesti Jahn Ferenc kórházba szállították. A járművekben mintegy 8 millió forintos kár keletkezett. Az egyik kisteherautó étolajat szállított, az ütközés következtében az útestre került olaj veszélyeztette a közlekedés biztonságát, ezért speciális anyaggal kellett megtisztítani az útpályát. Az autósztrádát a műszaki mentés miatt öt órára lezárták, ezalatt a másik útpályán haladt mindkét irányú forgalom."

Mi ebből a lényeg?
Írd le a lényeget egy mondatban! Legyen benne minden fontos információ! A lényeges elemek kigyűjtéséhez használd az aláhúzás, vagy a kulcsszavak kigyűjtésének technikáját!
Segítség: mi történt, hol és melyek a következmények?

"Nyolc személyt szállítottak kórházba, és órákra lezárták az M3-ast Budapest irányában, egy tegnap hajnali tömegbaleset után, amelyben nyolc jármű futott egymásba Gödöllő térségében."

Érdemes minél többször ilyen lényeg-kereső feladatot/játékot akár közös családi programként játszani. Jó móka közösen látott filmek sztoriját összefoglalni egy-két mondatban. Versenyezhetünk, hogy ki tud a legkevesebb szóval minél több információt bepréselni, persze úgy, hogy a szöveg megfeleljen a magyar nyelv és azt érthetőség szabályainak.

LEGYEN AZ ÍRÓASZTALOD FÖLÖTT, ÉS GYAKRAN OLVASD ÁT!

Egy kis NYÁRI EMLÉK A TÁBORBÓL az otthoni tanuláshoz

Hogyan tanulj otthon? - tanulási praktikák

Hazaérsz, lehajítod a táskád, beülsz a tv elé megnézed a kedvenc sorozatod. Majd elkezdesz msnezni, és elrepül 3-4 óra. Végül hazaér apa és anya, kezdődnek este a jó filmek. Hoppá, mikor is tanultam? - merül fel a kérdés. Most pár tanulási tippet szeretnék megosztani veletek.

A bevezetőben leírtak után sokan magunkra ismerünk, de tudjuk mindannyian, hogy ezen változtatni kell. Nos, lássuk csak mi lenne a helyes!

Mindenképpen próbáld az idődet helyesen beosztani. Amikor hazaérsz, egyél valami könnyű dolgot. Egy joghurt, egy gyümölcs mind-mind ösztönözhet a tanulásra. Ajánlott a szőlőcukor is. Élénkítő hatása közismert, segít a tanulásban.

Sokat segíthet, ha tanulás előtt kideríted, mikor vagy a legaktívabb. Erre a napszakra kell, hogy szervezd a tanulást. Vannak, akik éjjeli baglyok, vannak, akik reggel képesek tanulni, és vannak, akiknek délután fog a legjobban az agyuk. Döntsd el, te melyikbe tartozol, és akkor tanulj. A legésszerűbb a délutáni, persze lehetnek kivételek.

Miután ezt kiderítetted, a megfelelő napszakban vonulj be a szobádba. Zárd be az ajtót és kapcsolj ki minden zavaró berendezést. Ezután kezdj el tanulni! Ne foglalkozz ilyenkor mással! Meglátod, ha a tanulásra koncentrálsz, sokkal hamarabb végzel. Fél óra kellet csak? Látod, mindjárt jobb. De ha 2-3 vagy esetleg 4, akkor sincs semmi gond. Tudod: munka után édes a pihenés.
Ha elfáradsz, vagy ha már úgy érzed, abszolút nem fog az agyad, állj fel, menj ki a levegőre és mozgasd át magad, esetleg fuss egy kicsit. Ha nem vagy ilyen aktív, zuhanyozz le! A víz felfrissít, utána garantáltan menni fog a tanulás.

A tanulás akkor még jobban fog menni, ha valami kedvet is érzel hozzá. Ezért ha szereted, gyújts egy illatos gyertyát, vagy kapcsolj hangulatlámpát. Ezek mind elősegíthetik a tanulásodat. Esetleg próbálkozz azzal, hogy eljátszod, mintha felelnél. Ez is sokat segíthet.

Jó módszer az ún. piramis-módszer is. Először nézd végig a leckét. Emeld ki a kulcsszavakat. Ezek definícióit és a kulcsszavakat lehetőleg szó-szerint tanuld meg. Ez a piramis 1. szintje. A következő lépésben jegyezd le a fontosabb dolgokat. Ezeket nem fontos szóról-szóra bemagolni. Olvasd el négyszer-ötször. A jéghegy, khm pardon, szóval a piramis csúcsa, hogy gyűjts hozzá anyagokat, olvasd el a kisbetűs részeket. Ezeket csak egyszer-egyszer szükséges. Felelet közbe eszedbe jut majd, a tanár pedig biztos értékelni fogja.

Ha nem jegyzel meg mindent elsőre, akkor jó módszer lehet, ha mindent leírsz. A leírással rengeteg dolgot meg tudsz jegyezni. Végül talán segíthet az is, ha a tanulás után elmagyarázod a leckét barátodnak/barátnőnek.